tisdag, juni 09, 2009

Öppet brev till Kumlas Socialdemokrater.

Jag skrev följande text i fredags, när jag hämtat in "Alla ska med" från brevlådan. Så skickade jag en redigerad och förkortad variant till Nerikes Allehanda, men eftersom de publicerade en annan mycket välskriven insändare i samma ämne i måndags så antar jag att de inte kommer att ta med min text. Då får den komma här i stället. Inte riktigt lika många läsare kanske, men jag vill ändå komma till tals i frågan.

"Lennart Eriksson och Björn Eriksson, jag adresserar det här brevet till er med anledning av att jag återigen har fått ta del av er publikation ”Alla ska med”. Det är era ansikten som pryder framsidan så jag antar att det är ni som är de ansvariga bakom de informativa artiklarna.

Jag vore tacksam om jag kunde få slippa ”Alla ska med” i fortsättningen, för jag fylls med olust över det språk ni brukar, över den raljanta och närmast hatiska jargong ni använder om alla som inte är socialdemokrater och över den parodiska självgodhet som präglar er argumentation. Ni verkar fullständigt ha glömt bort att ni inte representerar mer än hälften av Kumlas invånare.

Ni tycks tro att Kumla är världens nav och att ni själva besitter ”den enda sanningen” och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag får läsa att ”Världen förändras snabbt när moderatledda borgare styr vårt land och dess motsvarighet på kommunal och landstingsnivå solidariskt ställer upp på alla försämringar som genomförs.” I min enfald trodde jag att den ekonomiska krisen var global, men Kumlas socialdemokrater lägger alltså skulden för hela världskrisen på Fredrik Reinfeldt. Jag kan tycka att det är att ta i, trots att jag är vänsterpartist och inte har särskilt mycket gemensamt med Moderaterna.

Ni är så stolta över era satsningar på badhus, ridhus och konstgräsplaner, över att ni vågar vara offensiva. Jodå. Det har alltid byggts fina hus i Kumla. Men dessa hus ska sedan fyllas med människor, med innehåll , med substans. Då är det visst inte riktigt lika noga längre. Jag skulle i stället vilja veta hur ni exempelvis ser på det faktum att vår kommun av SKL – Sveriges kommuner och landsting – rankas på plats 250 av 290 möjliga när det gäller utbildningskvalitet? Ni som skrivit in målet ”Sveriges bästa skola” i vår skolplan? Nästa år skall barn och utbildningsförvaltningen spara 10,6 miljoner kronor. Tror ni det blir bättre då?

Socialnämnden ska också spara 3% av sin budget 2010. Hur går det ihop med löftet ”Vi socialdemokrater i Kumla kommer aldrig att gå med på försämringar i äldrevården.”

Att vara en offensiv och satsande kommun tycker jag borde innebära att man satsade på och kvalitetssäkrade sina kärnverksamheter innan man projekterade ridhus för 45 miljoner. Men jag är ju som sagt inte socialdemokrat, så jag begriper nog inte det där...

Det finns fler saker jag inte begriper, så jag passar på att ställa frågorna nu när jag ändå har er uppmärksamhet. Ni skriver (jag citerar ordagrant) ”Kommunernas skatteunderlag minskar oavbrutet på grund av arbetslöshet där försämringen av a-kassan betyder miljardförluster för kommuner och landsting lägger man därtill alla försörjningsstöds kompletteringar som drabbar kommunerna därför att arbetslösa och sjuka får så låga ersättningar att de måste få komplettera hos kommunen för att klara sitt uppehälle.” Jag är inte socialdemokrat och säkert därför dum i huvudet, men vad står det? Egentligen?

Jag funderar också lite grann över hur ni tänker när ni skriver (också ordagrant citerat): ”Nu gäller det naturligtvis också att forma en bra politik för framtiden som kan ge de människor som slagits ner i skoskaften av den moderatledda regeringen. En regering som aldrig slutar att överraska negativt, nu med att betala det kungliga bröllopet med miljontals kronor medan man fortsätter förstöra för de sämst ställda. Man undra vad som skulle hända om Kalle och Stina båda arbetslösa och därigenom försämrade inkomster hörde av sig till Fredrik Reinfeldt för att få bröllopet betalt man får hoppas att han med samma glädje mottog det beskedet som han jublande mottog det kungliga bröllopet”

Jag vill inte verka raljant och cynisk, men det är när jag läser sånt som jag förstår varför Kumlas socialdemokrater kanske inte tycker att en god utbildning är någonting särskilt viktigt. Får jag möjligtvis rekommendera en skrivkurs i ABF:s regi?

Ni kan som sagt gärna spara tryckkostnaderna för mitt exemplar av ”Alla ska med” framgent, men eftersom jag redan läst det här numret så har jag i alla fall numera ett hum om vad det är för ”poltik” som ni aldrig kan ställa upp på. Det stärker mig i min övertygelse om att det finns rätt schyssta alternativ till Kumlas socialdemokrati; Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Folkpartiet, Centern, Kristdemokraterna eller Moderaterna till exempel.

Håkan Sandberg"

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra Håkan !
Den som tiger, lider.
Kan man/jag uttrycka mig så?
Hoffa
Ja, du vet iaf vad jag menar:-)