tisdag, oktober 25, 2016

Om Speedway och Socialdemokratin i Kumla och om lite allt möjligt

Speedwayklubben Indianerna har fått 3,6 miljoner kronor i sponsorpengar av Kumla kommun under de senaste två åren. Det skulle vara intressant att veta hur många fler miljoner det skulle handla om ifall man skulle redovisa ytterligare 5 år bakåt eller så.

Vän av ordning ställer sig givetvis frågan "varför". Svaret är ganska enkelt. För att Socialdemokraterna regerar och nästan alltid har regerat i Kumla. För att Socialdemokraterna gillar Speedway. En del av dem i alla fall. Och när man gillar någonting så hjälper man gärna till. Om man kan. Och om man är Socialdemokrat i Maktposition i Kumla så kan man.

För mig är det så upprörande och störande att det kunnat bli så här. I Kumla. Jag skulle rent ideologiskt kunna vara socialdemokrat, vänstersosse visserligen, men ändå. Jag skulle kunna vara det, om det inte vore så att jag är svårt allergisk mot korruption och maktmissbruk.

Men när jag ser hur representanter för den lokala Socialdemokratin gång efter annan tar sig själva så för givna, då blir jag mörkrädd. Den här gången var det Speedwaysponsring. En annan gång (många gånger) har det varit kräftfiske i kommunens vatten, kräftfiske vars fångst sedan avnjutits vid den lokala socialdemokratiska kräftskivan. En tredje gång åker man till Ryssland och lämnar bistånd från LO-distriktet men låter kommunen stå för biljetterna, en fjärde gång (många gånger) väljer man att köpa in konst för miljonbelopp från ett och samma galleri för att det ägs av en kompis till den tydligt S-märkte tidigare kommundirektören. En femte gång tycker man inte att det är något konstigt att man åker iväg och internrepresenterar med lite vin och öl fast det är helt emot de egna kommunala riktlinjerna.

Jag skulle kunna fortsätta räkna upp exempel. Jag skulle kunna skriva om ensidigt politiskt styrda chefstillsättningar och avsättningar i kommunen, om kommunalråd som ringer upp tjänstemän och har åsikter om hur deras släktingar bör behandlas, om...

Jag orkar inte. Jag känner mig bara så frustrerad och besviken. Besviken över att makt korrumperar på det här sättet. Vad jag önskar att det vore tvärtom.

Inga kommentarer: