tisdag, oktober 04, 2016

Arg och upprörd

Ibland tappar jag (nästan) tron på mänskligheten.

Får ett telefonsamtal från min gamla mamma. Hon är ledsen. För andra gången på mindre än en månad har hon blivit bestulen - på plånbok, pengar, bankkort, körkort - när hon varit och handlat på ICA där hon bor. Första gången vet hon inte riktigt vad som hände. Den här gången hade tre "snälla" (blonda blåögda bör jag tillägga för säkerhets skull) tonårspojkar erbjudit henne hjälp med att packa varorna. När hon kom hem var handväskan borta. Tjipp tjopp så där bara.

Hon ser inte på ena ögat. Hon har svårt att gå och använder permobil. Hon har syrgas 24/7. Hon är lite skröplig. Ett "lätt byte" för den som vill.

Jag fattar bara inte ATT NÅGON VILL. Bara för att det är lätt. För att man kan. Vem vill stjäla pengar av en gammal tant?

Hon har den lägsta pension man kan ha, trots att hon har jobbat i hela sitt liv. Hon ska inte behöva bli bestulen i mataffären. Hon behöver de där kronorna själv. Det är hennes pengar.

"Dom tycker väl att jag ser dum ut", sa hon, "lätt att lura". Hon kanske har rätt, det kanske är så, fast hon inte alls är dum. Men jag fattar fortfarande inte. Vem vill stjäla pengar av en gammal tant? Bara för att det är lätt? Vems barn gör så?
Och varför...

Inga kommentarer: