fredag, mars 11, 2016

Det här med lön.,.

I dag fick jag min nya lön. Det var väl trevligt i och för sig, fast det blir inte så himla mycket kvar när skatten är dragen och jag har ju redan så jag klarar mig. Det var nästan roligare att få höra att någon (chefen) faktiskt tyckte att jag gjorde ett bra jobb...

Tänk vad det här med individuell lön är svårt. Nästan ingen blir "nöjd". En del blir bara arga, en del besvikna, någon tycker ändå att det är okej. Någon tycker att det är rätt. Sällan har jag stimulerat någon till framtida hjältedåd. Den människan hade gjort dem ändå.

Jag har inget bättre system, så jag får köpa det vi har. Men om man har en godkänd utbildning och gör så gott man kan och verkligen "hanterar jobbet" på ett bra sätt,  borde man inte ha ungefär samma lön då? Hos mig skiljer det nästan 10000 i månaden mellan lägst och högst betalda pedagog. Det är 120000 på ett år. Då kan det skilja på utbildningar och ansvar, men alla ska ändå kunna ge en god pedagogisk omvårdnad. Mellan de med lärarutbildning kan det skilja 6000 i månaden. 72000 om året.

Jamen då har man ju jobbat länge. Okej. Men det är fortfarande samma uppdrag i grunden. Samma ansvar. Och det är inte säkert att den som har bäst lön är den som utför det bäst. Och kanske behöver man bäst lön när man är ung.

Det här är inte ens ett inslag i en debatt, det är mer en fundering. Skulle det gå att göra det här på ett schysstare sätt?

Jag önskar alla en god levnadsstandard, jag inser att varje hundralapp jag lägger eller inte lägger betyder något för många, det gör det till man kommer upp i runt 40.000 i månaden säger forskningen. Sen har man så man klarar sig och kan samla i ladorna, eller resa, eller köpa möbler, eller vad man nu vill. Men om det finns få hundralappar att fördela, hur gör man det då bäst?

Nån som har en tanke?

Inga kommentarer: