torsdag, mars 18, 2010

Är det ett tecken?..


...att jag när jag pratat om dålig mathållning i P4 plötsligt får för mig att se filmen "Julie & Julia" med Meryl Streep och Amy Adams? En underbar liten film med två parallella handlingar, dels om Julia Child, Amerikansk diplomathustru i Paris som får för sig att ge ut en kokbok för "Amerikaner utan kock" om det franska kökets delikatesser och om hennes resa för att få den färdig, dels om Julie Powell, uttråkad byråkrat i New York som bestämmer sig för att börja blogga och hämtar inspiration till sin blogg från just Julia Child. Henne idé: att koka sig igenom boken på ett år.

En riktig feelgoodfilm, lite biografi, lite drama, lite komedi, lite romantik och stor kärlek till matlagning. Rekommenderas varmt. 4 Coq au vin av 5. (Och en Pariservåffla till efterrrätt.)

Dessutom hörde Ingela av sig och föreslog något slags gemensamt matlagningsprojekt vilket jag i princip ställde mig positiv till. Så får vi se vad vi mäktar med.

Inga kommentarer: