fredag, juli 13, 2007

Olika tider, olika storheter.

Jag har svårt att glömma min barndoms fascination över Guinness rekordbok, bilden av Robert Pershing Wadlow 3, 2,72 lång, eller bilden av de siamesiska tvillingarna Chang och Eng Bunker, herrarna som slagit rekordet i att "leva tillsammans" genom att bli sjuttiotvå år eller så. Tror mig också om att minnas att det i min upplaga från 1973 står att Bob Beamons 8,90 med största sannolikhet kommer att stå sig i "eviga tider", fast det kan hända att jag blandar ihop det med någon annan källa. Att inte ens B.B var "forever" har vi ju sett nu.

Agnes har pratat om Guinness rekordbok ett bra tag nu, att de har den på skolan och att hon brukar kolla i den. Så hittade vi sista utgåvan på bokrea för 99:- och när hon bad om förskott på månadspengen så tvekade jag inte många sekunder innan jag sade ja. Jag ville ju också gärna se om det hänt något "sen sist".

Min gamla bok hade "världens största och minsta tändsticksask" på omslaget. Det var den enda färgbilden. Agnes upplaga hade ett "riktigt" hologram. Hennes bok var fylld med flashiga färguppslag med "världens mest tatuerade människa", "världens mest kackerlacksätande person", världens snabbaste korvätare" e.t.c.

Same shit, men oerhört mycket snyggare presenterat. Klart den intresserade henne. Och jag funderar starkt på att efterskänka den där förskottsutbetalningen, eftersom jag bläddrat minst lika mycket i den som Agnes.

Men egentligen var det en helt annan bok jag ville tipsa om, en bok jag fick i födelsedagspresent av Anders Meriloo redan 2006, ingen sån där sak man tokläser alltså, eller inte jag i varje fall eftersom det tagit mig över ett år att komma igenom den, men en oerhört fascinerande bok i vilket fall som helst. Jag har haft den liggande vid badkaret och tagit ett par-tre-tio sidor varje gång jag badat. Den är så sprängfylld med obegripliga siffror och smärtsamma insikter om vilken flugskit man är i universum att den liksom "behöver smältas", piece by piece, men samtidigt så lätt och underhållande skriven att man ibland faktiskt tycker sig förstå lite grann av "hur det funkar". (Vilket man naturligtvis inte gör eftersom det handlar om exempelvis geologi, kemi, Einsteins relativitetsteori och partikelfysik.)

Bill Bryson. En kortfattad historik över nästan allting. ISBN 91-975261-1-8

Ta den till din badrumskant också. I alla fall om du en gång i världen gillat Guinness rekordbok. Det finns ingen kackerlacksätare i världen som kan imponera lika mycket som de saker man kan få reda på däri.

Inga kommentarer: