fredag, april 12, 2019

I morgon, Dan Hylander och Raj Montana band

Nu laddar jag för i morgon. 


Jag känner mig som 16 år igen, minns hur det var att höra "Döende oskuld" första gången. Jag blev knockad av texter, musik och budskap. Jag har några favoriter jag räknar med att få höra i morgon, och några jag knappast tror att jag kommer att få höra, fast jag så gärna skulle vilja.  


Balladen om flickan och de två munkarna tillhör den senare kategorin, det vore fantastiskt att få höra den live.  Jag minns hur Ylva och jag satt i mitt pojkrum och förundrades och skrattade åt texten. "Jag lämnade flickan där, bär du på henne än..." 


Minns också när vi åkte greyhoundbuss från Atlanta till San Fransisco, med Calypso på högsta volym i lurarna på min Walkman. Det var 1983. Då var jag 20 år. 


Om än biten av frosten, kommentaren om Olof Palmes död. Den är säkert utdaterad, men fortfarande fantastiskt vacker. 


Vildrosor och tistlar, Höst, I evighet, Hymn till en snubblad vandrare, Från en till en annan, Min älskade stod inför rätten idag. Det är sånger jag önskar mig i morgon.


Välkomna till Örebro Dan och R.M.B. Ni är soundtracket till min ungdom.

Inga kommentarer: