onsdag, april 11, 2018

Jag har problem med min relation till Ulf

 Jag har väl inget särskilt mot att "skisser" släpptes, vare sig på hemsida eller på streamingtjänster. (Eller som cd för den delen.)  Den som vill lyssna lyssnar, den som inte vill köpa slipper.)


Däremot får den mig att fundera över när en sång blir just "en sång". För mig behövs det i alla fall någon form av melodi. Den kan vara harmonisk eller dissonant, den kan vara enkel eller komplex, men det behövs en melodi, något som fäster, något som gör att man kan minnas vad som hände till nästa lyssning. Grundtonsmummel till gitarrackord tycker jag inte kvalificerar sig. 


Med den definitionen konstaterar jag att Lundell släppt ifrån sig ett album nästan helt utan sånger. Det "andra" kanske är tonal lyrik, mummelspoken word eller något annat, men det finns två eller tre sånger bara. Det är ganska trist. 


"En dag faller dom" tycker jag bäst om - och den har han snott av sig själv. För visst är det "Om sommaren" vi hör? 


Jaja...



Inga kommentarer: