måndag, oktober 15, 2018

Lön, ny lön, marginalskatteeffekter

Vi som är med i Lärarförbundet fick vänta ända till oktober innan avtalet var klart och den nya lönen meddelades. Det är ok, det blir retroaktiva slantar från 1/4.

Jag är nöjd med min lön, jag tycker den ungefär motsvarar det ansvar jag har och jag kan nästan alltid stoppa undan en reseslant när lönen kommer. Jag tycker också att det är okej att betala skatt, det är klart att det allmänna ska ha sitt.

Marginalskatteeffekter har jag aldrig funderat så mycket över. Jag konstaterar bara att för varje hundralapp jag får i löneökning går 53 kronor till skatt. Det finns de som säger att sånt påverkar folks arbetsmoral. Jag tror man knogar på så gott man kan i alla fall, men det är kanske så att en löneökning som inte landar i ens egen plånbok inte får så stora effektivitetshöjande effekter för en del människor. Men får den någonsin det?

Inga kommentarer: